

De frieteters
Dit werk is geïnspireerd op Vincent van Goghs
'De Aardappeleters', waarin hij vermoeide, afgestompte landarbeiders afbeeldde. In mijn interpretatie zijn de aardappelen vervangen door een schaal frietjes, en de figuren zijn hard werkende ouders die volledig in beslag worden genomen door hun smartphones. De onverschilligheid en het gebrek aan emoties die zichtbaar zijn in het werk, weerspiegelen de verstoring van menselijke connecties door technologie. Dit thema, de impact van digitale afleiding op interpersoonlijke relaties, is een terugkerend motief in mijn werk. Het schilderij is uitgevoerd in acryl op doek en meet 60 x 80 cm.


Pastel
Impressie NY
Druk verkeer en gejaagdheid zijn vaak onlosmakelijk met elkaar verbonden, waarbij de hectiek van de wegen een directe invloed heeft op het gemoed van bestuurders. Verkeerschaos en lawaai kan een directe impact heeft op het psychologische welzijn van de bewoners.
Neonverlichting kan bijdragen aan de algemene sfeer en levendigheid van een stad, vooral 's nachts.
Ze creërt een opvallende en energieke uitstraling die kan bijdragen aan het bruisende karakter van de stad zodat stedelingen zich toch nog goed voelen in hun vel.
In 2023 organiseerde de Nederlandse omroep AVROTROS een wedstrijd waarin kunstenaars hun eigen interpretatie van Edvard Munchs 'Schreeuw' konden indienen.
Dit is mijn bijdrage, een werk van 60 x 80 cm, gemaakt met acrylverf en vetkrijt op doek
Kreet




Claire
Clair-obscur is een techniek in schilderkunst, film en fotografie waarbij licht-donkercontrasten sterker worden weergegeven dan in werkelijkheid. Door nauwelijks middentonen te gebruiken, ontstaat een dramatisch effect dat driedimensionale vormen benadrukt. Met deze techniek worden lichte delen geaccentueerd, terwijl de donkere schaduwen naar de achtergrond verdwijnen. Clair-obscur was populair in de Barok, waar vaak een kaarsvlam als enige lichtbron het onderwerp belichtte.
Vandaag de dag is de kaars vervangen door het scherm van een smartphone. Uit een recente Britse studie blijkt dat bijna een op de vier tieners en adolescenten zo gehecht is aan hun smartphone dat hun gedrag kenmerken van een verslaving vertoont. (bister - inkt op canvas: 48cm X 69 cm)
Cancan
De mytische dans die de vreugde van de Belle Époque symboliseert. De wapperende ruches van de French Cancan hebben vele hoofden doen draaien! Nog steeds...
Acryl op canvas 172 cm X 62 cm




No questions, no Ensor
Tijdens mijn bezoek aan het KMSKA in Antwerpen kregen de bezoekers van de gids uitleg over het werk
'De intrige' van James Ensor. Het kunstminnende koppel ging daar graag op in. De dame rechts veinsde interesse, maar rolde met haar ogen en keek smekend naar de deur. Menselijke maskerade is van alle tijden...
(No questions, no Ensor: 60 x 80 acryl op doek)
Het kunstwerk toont een vissersloep waarbij twee vissers zo in beslag worden genomen door hun smartphones dat de boot op het punt staat te stranden. Dit werk werd gecreëerd met 'pouring acryl'. Hierbij wordt acrylverf gemengd met een medium om een vloeibare consistentie te krijgen, vergelijkbaar met muurverf. Door een paar druppels siliconen toe te voegen, ontstaan de karakteristieke 'cellen' in de verf. (pouring acryl en traditioneel geschilderde acryl op doek 60 cm x 80 cm)
Pouring sea




De jonge profeet
'De Jonge Profeet' verbeeldt de opkomst van een nieuw christelijk symbool, geïntroduceerd door een jonge leider aan zijn volgelingen. Dit nieuwe symbool is hartvormig, met uiteinden die elkaar kruisen, een verwijzing naar het oude christelijke geloof. Terwijl de menigte zich enthousiast verzamelt rond het nieuwe geloof, kijkt de leider van het oude geloof machteloos toe, zijn vuisten gebald achter zijn rug. Een toeschouwer herkent hem en wijst beschuldigend naar hem.
Te midden van de dramatiek valt een jong koppel in elkaars armen; de vrouw draagt een armband met het nieuwe symbool. Dit schilderij onderzoekt de spanningen tussen traditie en verandering, en de kracht van nieuwe ideologieën.
uitgevoerd in acryl op doek, meet 60 x 80 cm
Digitale schijn
Dames in dure cocktailjurken en heren in smoking zijn aanwezig op een elegante receptie.
Op het eerste gezicht lijkt het een levendige sociale bijeenkomst, vol drukke gesprekken.
Echter, bij nader inzien onthult de scène een moderne paradox: de meeste gasten zijn volledig in beslag genomen door hun smartphones. Deze subtiele observatie benadrukt de vervaging van traditionele sociale interacties en de groeiende afhankelijkheid van digitale communicatie, zelfs in gezelschap. Wat eerst lijkt op een bruisende sociale gebeurtenis, ontrafelt zich als een façade van verbondenheid, waarbij elke aanwezige eenzaamheid ervaart, ondanks de menigte om hen heen.
Dit kunstwerk nodigt de kijker uit om na te denken over de impact van technologie op menselijke relaties en de schijnbare verbondenheid die deze met zich meebrengt. acryl +vernis op mdf (122 cm x 61 cm)




Luc & Lotus
Werk in opdracht: (60 x 80 acryl)










